Mikä erottaa saksalaisen ja suomalaisen liiketoiminnan – opintomatka motivoi ja tuo osaamista aidosta ympäristöstä

Opintomatka motivoi ja tuo osaamista aidosta ympäristöstä

Aikuiskoulutuksessa ryhmähenki tarkoittaa parhaimmillaan hyödyllistä verkostoitumista oman alan ammattilaisten kesken. Oven avautuminen opintojen kautta kansainväliseen yhteistyöhön on merkittävä motivaation kohottaja myös jo työelämässä edenneelle ammattilaiselle.

Aikuiskoulutuksessa vielä harvinaisten opintomatkojen järjestäminen vaatii paljon työtä, mutta on samalla äärimmäisen opettavaista ja palkitsevaa. Koulutuksenjärjestäjien yhteistyö ja matkoja mahdollistava rahoitus ovat tehneet kansainvälisistä opintomatkoista osan myyntityön ja asiakaspalvelun kurssiohjelmaa.

“Teemme Business and working life in Germany -hanketta saksalaisen yhteistyökoulumme kanssa nyt toista vuotta peräkkäin. Matkustamme paikan päälle tekemään mm. vertailukonseptia kansainvälisten ketjujen myynnin ja asiakaspalvelun toiminnoista maiden välillä.”

– Anatoly Lvov, koulutusasiantuntija ja opintomatkojen vastaava opettaja

Itse matkan suunnittelu on osa oppimiskokonaisuutta

Opiskelijoiden sitouttaminen opintomatkaan kattaa runkotehtävien ja kouluvierailun ympärille rakennettavan matkaohjelman suunnittelun. Ohjelma korostaa kansainvälisiä verkostoitumisen taitoja ja oppeja, joilla voidaan viedä jatkossakin läpi monikansallisia projekteja sekä poimia parhaita käytäntöjä maiden välisistä eroavaisuuksista.

Yksi opintomatkan ohjelmista on ollut “mystery shopping” tehtävä Bauhaus -ketjun liikkeissä Vantaalla ja Berliinissä.

“Päivittäisessä rutiinissa unohdamme kuinka monimuotoinen ja erilainen maailmamme on. Heräämme, kun menemme uuteen paikkaan ja meidän on selvitettävä kaikki uudet käytännöt. Saamme uteliaisuutta, kun asiat toimivat toisin, ja iloitsemme, kun se on samanlaista kuin Suomessa.”

Ajankohtaisuus ja sesongit korostavat maiden välisiä eroja

Toukokuussa 2022 aikuisopiskelijoille suunnattu opintomatka tehtiin Berliiniin, jossa opiskelijat suorittivat myynnin tutkinnon osaan liittyviä tehtäviä. Yksi vertailukonseptitehtävän kohteista oli KaDeWe ostoskeskus.

Kansainvälisten ketjujen tarkkaan konseptoidut myynnin ja asiakaspalvelun toimet voivat olla maiden välillä hyvinkin yhtenäisiä. Vastapainoisesti Saksa voi tuntua läheiseltä, mutta perinteet ja kulttuuri ovat hyvin erilaisia, kansainvälisyys on eri tasolla arjen liiketoiminnoissa.

Ajankohta on otollinen seuraavan ryhmän matkatessa Berliiniin marras-joulukuun vaihteessa. Silloin kansainvälisten ketjujen ja paikallisten yritysten rinnalla päästään tutustumaan sesonkikaupan monimuotoisuuteen. Vierailukohteina ovat mm. joulutorit ja tarkkailun alla kausimyynnin erot maiden välillä.

Kouluttajan näkökulmasta maiden erojen toteaminen ja ymmärtäminen on tie uralle laajemmassa liiketoimintaympäristössä.

“Moni opiskelija näkee matkan aikana omat mahdollisuutensa kansainvälisessä ympäristössä. Palautteissa näkyy myös ryhmän merkitys ja ulkomailla toteutettavan projektin yllättävät vaatimukset. Matkan jälkeen jokainen on yhtä toteutettua kansainvälistä tehtävää kokeneempi.”

Edellisen matkan palautteita:

“Isolla tuntemattomalla porukalla voi saada mahtavan reissun aikaan. Haluan tehdä kansainvälisiä asioita myös tulevaisuudessa niin koulussa, kun työssänikin.”

“Kaiken kaikkiaan oli erittäin mukava, paikoin haastava ja ennalta arvaamaton projekti.”


Seuraava Business and working life in Germany -opintomatka 28.11.-1.12.2023 Yhteistyökouluna matkalla toimii Louise-Schroeder-Schule Berliinissä. Matka on valituille opiskelijoille maksuton. Lisätietoja antaa vastaava koulutusasintuntija Anatoly Lvov.

Edellinen
Edellinen

Oman alan kehittäminen oli aikuisopiskelun suurin rikkaus, kertoo visualistitiimin vetäjä Annika

Seuraava
Seuraava

Mercuria on yksi Suomen Parhaista Työpaikoista™ – työilmapiiri on tutkitusti tärkein hyvinvoinnin tekijä