“Oppimisen on tarkoitus helpottaa elämää – stressi ja kuormitus ei tee opiskelusta uskottavampaa", opastaa koulutusasiantuntija Saija Pitkänen

Oppimisen on tarkoitus helpottaa elämää, ei lisätä stressiä.

Liian korkeat odotukset itseä kohtaan saattavat nousta syyksi opintojen keskeyttämiselle. Tämä on äärimmäisen huolestuttavaa. Moni kuvittelee virheellisesti, että omaa oppimista arvioidaan ja arvostellaan, vaikka opiskelua tehdään todellisuudessa itseä varten – oman osaamisen ja taitojen kasvattamiseksi. Parantaaksemme omaa urakehitystä ja helpottaaksemme omaa arkea.

Uuden oppimisessa ei ole kaavaa, jossa kuormitus ja stressi tekevät uusista kyvyistä uskottavampia. Uuden oppimisen on tarkoitus helpottaa elämäämme, ei tehdä siitä vaikeampaa. Joskus voi mennä sieltä mistä aita on matalin ja riittää, että vain ilmestyy paikalle. Älä siis aseta rimaa turhaan liian korkealle tai mieti opiskelua pelkkänä suorituksena.

Tim Ferrissiä tituleerataan HS Vision artikkelissa “tuottavuusguruksi” ja hänen tunnettuihin kirjallisiin teoksiin kuuluu “4 tunnin työviikko”, joka lupaa esittelytekstissä opettaa hetkessä tuntemaan itsensä täysin levänneeksi kahden tunnin yöunilla.

Todellisuudessa self help -kategoriaan kuuluva kirja haastaa turhan rehkimisen ja kertoo Ferrisin tarinan, jossa menestyvä yritys rullaa sivussa päähenkilön keskittyessä mukavampiin asioihin järjestäen itselleen enemmän vapaa-aikaa työskentelemällä vähemmän.

Ferris oli ajankohtainen puhuessaan Helsingin Nordic Business Forumissa. HS Vision otsikko Ferrisin haastattelulle oli puhutteleva: “Supersuorittajan takinkääntö”.

Mielenkiintoista on, kuinka ääni kellossa on muuttunut ja tehostaja kehottaa nyt meitä kaikkia yksinkertaisesti laskemaan rimaa alemmas.

 

Helsingin Sanomien toimittaja Veera Luoma-Aho tiivisti Ferrissin alkuperäiset teesit näin:

  1. Muista 20–80-sääntö. Vain pieni osa tekemästäsi työstä on tärkeää. Teet tuottavimmat asiat todennäköisesti muutamassa tunnissa.

  2. Sano ei. Eliminoi työviikostasi turhat velvollisuudet ja rutiinit. Priorisoi ja automatisoi.

  3. Voita vahvuuksillasi, mutta älä häviä heikkouksillasi. Keskity asioihin, joissa olet jo hyvä. Heikkouksien kohdalla silkka riman ylitys riittää.

  4. Rajaa työaikaa, niin saat asiat tehdyksi. Työllä on tapana täyttää sille varattu aika. Se ei aina tee lopputulosta sen paremmaksi.

Lue artikkeli HS sivuilla

 

Ferrisin matka ja muutos oman kehon biohakkeroinnista ja työelämän ravistelusta “tarpeeksi hyvä” -ajatteluun, innostaa tarkastelemaan asiaa myös opiskelun näkökulmasta. Edelleen moni kokee suureksi saavutukseksi suorittaa tutkintoja ennätysajassa tai asettaa epärealistisia tavoitteita.

Samalla voidaan miettiä minkälaisen vaikutuksen uuden oppiminen ja ryhmään liittyminen tuo ilman ylimääräisiä odotuksia tai ylimitoitettuja tavoitteita. Mitä arvoa on pelkällä osallistumisella.

Mercuria Pron vierailevana markkinoinnin kouluttajana toimiva Kalle Viira on oman uransa aikana kohdannut satoja ihmisiä isojen päätösten ja rohkeuden risteyskohdissa. Vuosikymmenen ajan vuorikiipeilymatkojen johtajana Himalajalla, Andeilla ja Afrikan vuorilla toiminut Viira on usein joutunut vastaamaan kysymykseen; mikä näissä reissuissa on kaikkein haastavinta.

Kalle Viira on markkinoinnin asiantuntija ja yrittäjä, joka on johtanut asiakkaitaan vuorten huipuille neljällä eri mantereella.

“Vaikein osa matkaa on lähtökohtaisesti aina päästä kotisohvalta liikkeelle, ilmoittautua mukaan ja ilmestyä paikalle. Vuoren valloitti meidän retkikunnissa noin 90 % mukaan lähteneistä. Jos matka kiinnosti, kertoi se jo kyvykkyydestä osallistua. Asiantuntijoiden suunnittelemat ja vetämät kokonaisuudet on rakennettu tuomaan menestystä ilman hurjia ponnisteluita. Paineet ja rima asetetaan yleensä ihan itse ja usein turhaan. Siksi 99 % kiinnostuneista jää kotisohvalle ja huippu jää saavuttamatta.”

Osaaminen on mukavaa, opiskelu ei – aivan kuten vuoren huipulla on hienoa ottaa kuva muistoksi, mutta lopputuloksen eteen pitää aina nähdä myös vaivaa. Matkaa ei kuitenkaan tarvitse tehdä suoritteena, eikä lähtökohtien tarvitse olla täydellisiä – kokemus ja hyödyt ovat yhtä arvokkaita myös “rimaa hipoen”.


Saija Pitkänen ikuinen innostuja ja innostaja, jonka sydän sykkii aikuiskoulutukselle. Hän on työskennellyt jatkuvan oppimisen parissa yli kymmenen vuotta ohjaajana, kouluttajana ja koulutussuunnittelijana.

Saija toimii koulutusasiantuntijana ja ohjaajana Liiketoiminnan ammattitutkinnossa sekä vastuuhenkilönä AJK-Jatkokoulutuksen kanssa tehtävässä yhteistyössä Tapahtumatuottajan ja Visualistin koulutuskokonaisuuksia koskien.

Edellinen
Edellinen

Esihenkilökoulutus toimii rinnalla kulkijana uuden roolin omaksumisessa

Seuraava
Seuraava

Opiskele tapahtumatuottajaksi ja suorita monipuolinen liiketoiminnan ammattitutkinto – yhteistyössä AJK-Jatkokoulutus