Digitaalinen hyvinvointi on tärkeä osa sujuvaa työpäivää – luo selkeät pelisäännöt sähköisen ympäristön käyttöön

Puhelin soi, WhatsApp-ryhmä piippaa ja sähköposti täyttyy. Samalla tulisi seurata ajankohtaisia tiedotteita ja kirjata raportteja sekä kommunikoida tiimin kanssa. Työpöydällä odottaa mahdollisesti uuden ohjelmiston käyttöönotto ja edelliseen on tullut uusi ominaisuus.

Edellä mainittu kuormitus koskee jo valtaosaa työelämästä, ei vain johdon ja asiantuntijatyön kehittämistä. Yli 90 % organisaatioiden epäonnistumisista koetaan huonon viestinnän aiheuttamiksi ja yli puolet työntekijöistä ei koe saavansa selkeitä ohjeita työtehtäviin.

Maailman talousfoorumi uutisoi kesällä 2023 hyvinvoinnin työpaikoilla laskeneen, vaikka ylimmästä johdosta peräti 80 % uskoi työntekijöidensä voivan paremmin. Työntekijöille työnantajan tärkeimmät arvot ovat työhyvinvoinnin ja terveellisen työympäristön sekä hyvän elämänlaadun turvaaminen, taloudellinen puoli seurasi perässä.

Viitaten aiempaan sovellusten ja viestien tulvaan, nopea Google-haku vinkeistä digitaalisen hyvinvoinnin parantamiseen tarjoaa varsin markkinavetoisesti ratkaisuksi erilaisia hyvinvointisovelluksia. Valtaosa työntekijöistä toivoisi käyttöön mahdollisimman vähän sovelluksia.

On totta, että esimerkiksi ajankäytön hallintaan tarkoitettu sovellus voi auttaa hallitsemaan työpäivän kuormitusta, tähänkin olisi ensisijaisesti luotava selkeät säännöt – mitä eri sovelluksien käytöstä odotetaan.

Yksiselitteinen ja selvä ohjeistus on ensimmäinen askel

Onko omassa yrityksessäsi luotu ohjeet siihen, mitä asioita kommunikoidaan sähköpostilla ja kuinka usein sähköpostia odotetaan luettavan? Onko pikaviestien sopivat ajankohdat määritelty ja luvataanko viestirauha työajan ulkopuolella, sillä harva pystyy sulkemaan asioita oman mielensä ulkopuolella jos ne välittyvät myös vapaa-ajalla käytettäviin sovelluksiin ilmoituksina ja esikatseluina.

Päivittäinen ruutuaikamme on räjähtänyt nopeasti. Kolmannes käyttää älylaitteita töissä yli 5 tuntia päivässä. Iso-Britanniassa tehdyn kyselyn mukaan huimat 94 % työntekijöistä koki turhautumista työpaikan teknologioihin ja puolet harkitsi työpaikan vaihtoa tämän johdosta.

Käytetty teknologia, sen käytön määrittely ja tarvittava tuki ovat tärkeä osa työpäivän digitaalista hyvinvointia, jota yhdelläkään työnantajalla ei ole varaa sivuuttaa. Muuten työntekijä käyttää pian älylaitettaan uuden työpaikan etsimiseen.

Vähennä työntekijöiden digitaalista kuormaa näillä vinkeillä:

1 - Kysy ja kuuntele palvelevatko teknologiat oikein ja määrittele ja rajaa niiden käyttö todellisen tarpeen mukaan

2 - Pyri vähentämään sovellusten määrää ja vapauta tekijät heille epäolennaisen teknologian käytöstä

3 - Tee selvät pelisäännöt miten ja koska eri sovelluksia ja viestintäkanavia käytetään, yksinkertainen eettinen ohjeistus sisäiseen viestintään voi tehdä suuren vaikutuksen


Digitaalinen hyvinvointi korostuu digitalisaation ja etätyön myötä, myös digitaalinen turvallisuus on osa työelämää, johon esihenkilöt ja johto joutuvat vastaamaan.

Ota rohkeasti yhteyttä ja autamme mielellämme päivittämään yrityksesi taidot ajan tasalle – käytössäsi on laaja verkosto alan asiantuntijoita.

Edellinen
Edellinen

Etätyö parantaa työn tuottavuutta – etäopiskelu tekee siitä toimivaa ja kestävää

Seuraava
Seuraava

Aloite koulutuksesta tulisi olla työnantajalla, sillä muuten motiivina on todennäköisesti työpaikan vaihtaminen