Airi Krogerus
koulutusasiantuntija
040 522 8526 airi.krogerus@mercuria.fiPalvelumuotoilun liiketoiminnan ammattitutkinnossa kehität asiakaskokemusta palvelumuotoilun menetelmillä. Sinulle tulevat tutuksi palvelumuotoilun monipuolinen työkalupakki, palvelujen personointi ja käyttäjäystävällisyys sekä asiakasymmärryksen ja asiakastiedon merkitys osana palvelujen kehittämistä.
Opit tunnistamaan palvelukokemuksen vaiheita ja kehittämään prosesseja kokonaisvaltaisesti. Saat lisäksi valmiuksia liiketoiminnan ymmärtämiseen sekä liiketoiminnan tehtävissä toimimiseen.
Liiketoiminnan ammattitutkinto sopii sinulle, joka työskentelet asiakaspalvelun tai myynnin tehtävissä esimerkiksi kaupan tai muun tuote- tai palveluliiketoiminnan alalla. Tehtävänimikettä tai toimialaa tärkeämpää kuitenkin on, että sinulla on halua ja mahdollisuus kehittää tiimisi, yksikkösi tai osastosi palveluprosesseja ja laatia organisaatiollesi toteuttamiskelpoinen kehittämissuunnitelma osana opintojasi.
Koulutuksen orientaatiopäivä 10.9.2025 klo 17–20
Liiketoimintataidot muuttuvassa toimintaympäristössä 24.9.2025 klo 17–20
Yrityksen strategia, liiketoimintamalli ja arvot oman työskentelyn ohjaajana, toimintaympäristöön vaikuttavat tekijät ja SWOT-menetelmä vahvuuksien, heikkouksien, uhkien ja mahdollisuuksien määrittelyssä
Tiimin viestintä liiketoiminnan tukena 8.10.2025 klo 17–20
Tiimityöskentelyn merkitys työyhteisössä, vuorovaikutustaidot, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, erilaisuuden huomioiminen monimuotoisessa tiimissä ja sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden tasavertainen kohtelu
Vastuullisuus liiketoiminnan taustalla 22.10.2025 klo 17–20
Yrityksen yhteiskuntavastuu ja kestävän kehityksen periaatteet, sosiaalinen, ekologinen ja taloudellinen vastuullisuus, vastuullinen tuote- ja palveluvalikoima ja tietosuoja
Tuloksellinen liiketoiminta 5.11.2025 klo 17–20
Tuloksellisen liiketoiminnan periaatteet ja kustannustehokas toiminta
Henkilökohtainen ohjaus 11–12/2024 klo 17–20
Monikanavainen myynti ja asiakaspalvelu 19.11.2025 klo 17–20
Tavoitteellinen toiminta eri myynti- ja palvelukanavissa, kohderyhmien tunnistaminen kanavakohtaisesti ja erilaisten, myös haastavien palvelutilanteiden hoitaminen eri kanavissa
Myyntiprosessi ja myynnin myytit 3.12.2025 klo 17–20
Asiakkaan kohtaaminen, ostopäätökseen vaikuttavat tekijät, myyntiprosessi, myynnin myytit, tuotetuntemuksen hyödyntäminen asiakasryhmäkohtaisissa ratkaisuissa ja asiakaspalvelun jälkitoimet
Viestintä ja jälkimarkkinointi osana myyntiä 17.12.2025 klo 17–20
Asiakasviestintä osana liiketoimintaa, sosiaalinen media, myynnin ja asiakaspalvelun tuloksellisuuden seuranta, jälkimarkkinointi ja asiakaspalautteiden, reklamaatioiden ja asiakastyytyväisyyden hallinta
Tulevaisuuden asiakaspalvelu -workshop 7.1.2026 klo 17–20
Digitaalinen asiakaskohtaaminen ja asiakaspalvelijan tulevaisuuden osaamistarpeet
Henkilökohtainen ohjaus 1–2/2025 klo 17–20
Palvelumuotoilu yrityksen toiminnan vauhdittajana 21.1.2026 klo 17–20
Palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen käsitteet ja osa-alueet sekä niiden merkitys liiketoiminnalle
Asiakasymmärrys ja asiakastiedon merkitys 4.2.2026 klo 17–20
Asiakasymmärryksen rakentuminen, asiakastieto osana palvelun kehittämistä, kohderyhmätuntemus, asiakasryhmittely ja asiakaskyselyjen tekeminen ja tulosten analysointi
Palvelumuotoiluprosessi ja asiakaskokemuspolku 4.3.2026 klo 17–20
Palvelumuotoilun hyödyt ja tavoitteet, palvelumuotoiluprosessi, ketterä kehittäminen ja asiakaskokemus- ja palvelupolku
Asiakaslähtöinen toiminta ja asiakaskokemuksen kehittäminen 18.3.2026 klo 17–20
Yrityksen arvo- ja asiakaslupaukset, asiakaskokemuksen luominen ja aidosti asiakaslähtöinen toiminta
Henkilökohtainen ohjaus 3–4/2026 klo 17–20
Asiakaskokemuksen kehittämissuunnitelmien sparraus 8.4.2026 klo 17–20
Tutkinnon osien kehittämishankkeiden esittelyt 20.5.2026 klo 17–20
Näyttö- ja arviointikeskustelut 06–08/2026 erillisen aikataulun mukaan
Tutkinto: Liiketoiminnan ammattitutkinto, Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala
Tutkinnon perusteet: Tutustu ePerusteet-palvelussa →
Toteutus: Etäkoulutus ilta-aikaan noin kerran kuukaudessa
Laajuus ja kesto: Suunniteltu kesto on noin 1 vuosi ja laajuus 150 osaamispistettä
Osallistumismaksu: 250€
Koulutus toteutetaan oppisopimuksella, joka mahdollistaa työn ja opiskelun joustavan yhdistämisen.
Hakuaika: Jatkuva haku
Seuraava aloitus: 10.9.2025
Hakeutuminen: Täytä hakemus verkossa. Otamme yhteyttä sinuun kun hakemuksesi on käsitelty.
Mercuria Prossa koulutuksista vastaa joukko alan asiantuntijoita, yrittäjiä ja valmentajia, jotka tuovat osaamisensa ja tietotaitonsa suoraan alan työelämästä.
eKampus
Mercurian verkko-oppimisympäristö mm. verkkokoulutuksille, oppimateriaaleille ja keskusteluille.
Microsoft 365
Sisältäen mm. seuraavat tuotteet: Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Access, Publisher, OneNote.
HS Digi
Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomen sisällöt verkossa ja sovelluksessa.
Ehkä kouluttautuminen ei juuri nyt sovi suunnitelmiisi ja tarvitset aikaa pohtiaksesi vaihtoehtojasi.
Jätä meille sähköpostiosoitteesi, niin pidämme sinut ajan tasalla koulutusmahdollisuuksistamme ja jatkuvan oppimisen aiheista. Lähetämme koulutuskirjeitä noin 2 kertaa vuodessa.
Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia.