Sosiaalinen vastuu ja monimuotoisuus nousevat sanoina esille tuon tuosta, kun puhutaan moderneista liiketoimintaympäristöistä. Ne eivät ole pelkästään eettisiä ja moraalisia velvoitteita vaan myös strategisia kilpailuetuja, jotka vaikuttavat organisaation menestykseen ja kestävään kehitykseen.
Työpaikoilla tämä näkyy erityisesti siinä, kuinka eri sukupolvien välinen yhteistyö ja johtaminen tulevat määrittämään tulevaisuuden toimintatapoja. Yhteistyö, joustavuus ja luovuus ovat keskeisiä tekijöitä tulevaisuudessa, kun digitalisaatio, automaatio ja kestävän kehityksen teemat muokkaavat työskentelytapojamme.
Z-sukupolvi ja uusi työntekijäkokemus
Työelämä on suurten muutosten edessä tulevina vuosina. Länsimaissa työikäisen väestön määrä vähenee koko ajan, eikä tekijöitä riitä kaikille aloille. Osaamisvaje kasvaa, kun eläkkeelle siirtyvien työntekijöiden mukana lähtee valtava määrä tietoa ja kokemusta. Tämän lisäksi työuransa aloittaa suuri joukko Z-sukupolveen kuuluvia tekijöitä, joiden elämä ei pyörikään enää pelkästään työn ja uran ympärillä.
Z-sukupolvi, eli ”zoomerit”, haastaa perinteiset työntekemisen mallit. Tämä sukupolvi ei aseta työuraa elämänsä keskipisteeksi, vaan he arvostavat joustoa ja tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä. He odottavat, että työnantajat vastaavat heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa, mikä asettaa uudet vaatimukset organisaatioiden johtamismalleille. Nuori sukupolvi haluaa rakentaa oman työntekijäkokemuksensa yksilöllisten tarpeidensa ympärille, ja siksi esimerkiksi työntekemisen sijainti ei voi tulevaisuudessa olla pelkästään työnantajan määriteltävissä.
Monimuotoisuus strategisena vahvuutena
Organisaatioiden on luovittava eri sukupolvien välillä ja kurottava umpeen ikääntyvän ja vasta työelämäänsä aloittavien kuilua. Yksi tärkeä keino on tukea vanhempia sukupolvia osaamisen kehittämisessä ja uuden teknologian omaksumisessa. Samalla nuorempien sukupolvien mentorointi auttaa heitä ymmärtämään yrityksen toimintakulttuuria ja hyödyntämään kokeneempien työntekijöiden tietotaitoa.
Vastuullisesti toimivat, monimuotoisuutta ja sukupolvien välistä yhteistyötä tukevat organisaatiot vahvistavat työntekijöiden sitoutumista, kasvattavat luottamusta ja houkuttelevat kyvykkäitä osaajia. Tällainen toimintatapa parantaa myös asiakassuhteita ja yrityksen mainetta. Sosiaalinen vastuu ei siis ole resurssien kuluttamista, vaan mahdollisuus kasvattaa liiketoimintaa.
Tutkimusten mukaan monimuotoiset yritykset menestyivät 39 % todennäköisesti paremmin kuin vertaisensa, joiden monimuotoisuus oli vähäisempää (McKinsey 2023). Yhteisöllinen ja inklusiivinen työympäristö tuovat eri sukupolvien ja kulttuurien edustajien osaamisen ja näkökulmat yhteen. Ihmiset voivat paremmin ja he sitoutuvat vahvemmin tekemäänsä työhön ja organisaatioon, kun he kokevat, että heitä kuunnellaan ja arvostetaan. Lopulta kaikkien osaaminen kasvaa ja siitä hyötyvät sekä työntekijät että organisaatio.
Onko organisaationne valmis hyödyntämään muuttuvan työelämän mahdollisuudet
Johtajien ja esihenkilöiden tehtäväksi jää varmistaa, että organisaatio on valmis kohtaamaan nämä haasteet ja hyödyntämään monimuotoisuuden tuomat edut. Nyt on aika päivittää johtamisen käytännöt ja strategiat menestyvän organisaation rakentamiseksi, jossa eri sukupolvet tekevät yhteistyötä, jakavat tietoa ja tuovat mukanaan innovatiivisia ratkaisuja.
Lähteet
Koivusaari, A. 2024. Workforce Trends 2024. ManpowerGroup.
McKinsey, 2023. Diversity matters even more. www.mckinsey.com.
Löydä sinulle sopiva koulutus
Perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot liiketoiminnan osaajille, kehittäjille ja johtajille