Elina Lankisen kipinä visuaaliseen myyntiin ja ostopolkujen kehittämiseen syttyi aluksi tiedostamatta. Lankinen on suunnitellut työssään apteekkialan ammattilaisena myymälätiloja, esillepanoja ja mainosmateriaaleja tajuamatta, kuinka vahvasti nämä tehtävät heijastivat hänen visuaalista silmäänsä.
”Olen ottanut hyllyistä ennen ja jälkeen -kuvia, suunnitellut somistuksia ja kehittänyt asiakaskokemusta, aluksi vähän niin kuin huomaamatta, että se onkin vahvasti visuaalista työtä”, Lankinen kuvailee.
Lankinen on tehnyt pitkän uran apteekkialalla, joka on kuljettanut häntä TET-harjoittelijasta apteekin johtajaksi ja yrittäjäksi asti. ”Olen ollut teknisenä työntekijänä, sitten farmaseuttina, proviisorina ja nyt apteekkarina,” Lankinen kertoo urakehityksestään. Lisäksi hän on työskennellyt yrittäjänä kehitysprojektien ja vuokratyövoiman parissa eri apteekeille.
Haaveet yrittäjyydestä innostivat hakemaan koulutukseen
Lankinen alkoi haaveilla omasta yritystoiminnasta, jossa hän voisi tarjota visuaalisia palveluja ja konsultointia itsenäisille apteekeille, joilla ei ole käytössään ketjun tai verkoston tarjoamia brändimateriaaleja tai tukea.
”Haluaisin tarjota apteekeille helppoja paketteja visuaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseen. Itsenäisten apteekkien visuaalisen myynnin ja asioinnin taso vaihtelee apteekkarien oman osaamisen ja kiinnostuksen mukaan. Monet apteekit ovat siis tavallaan oman onnensa nojassa”, Lankinen kertoo liikeideastaan ja kohderyhmästään.
Lankinen halusi kehittää osaamistaan yritystoimintansa käynnistämiseksi ja aloitti liiketoiminnan ammattitutkinnon myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisalan opinnot Mercuria Prossa. Koulutuksen sisältö on suunniteltu visualistin ammattiosaamista vastaaviksi ja sisältävät muun muassa estetiikkaa ja sommittelua, myymäläsuunnittelua, kuvallista viestintää ja sosiaalisen median suunnittelua.
”Päätin, että nyt haluan tehdä uralla jotain mistä olen aina haaveillut – jotain, mistä oikeasti tykkään. Halusin opiskella jotain vähän erilaista, koska meidän alamme on todella säädeltyä ja tarkkaa. Olen aina tykännyt boksin ulkopuolelta ajattelusta,” hän kertoo.
Laajempaa osaamista markkinointiin ja visuaaliseen suunnitteluun
Koulutus avasi silmiä monella tavalla. ”Opin laajemmin markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta sekä somistuksesta ja esillepanoista. Taustalla on yllättävän paljon teoriaa ja periaatteita, joihin onnistuneet visuaaliset valinnat perustuvat”, Lankinen kertoo. ”En osaa nimetä yhtä parasta asiaa koulutuksesta, sillä kaikki aiheet linkittyivät toisiinsa ja muodostivat huolellisesti suunnitellun kokonaisuuden”, hän jatkaa.
”Lisäksi minulla on nyt verkostossani monen alan asiantuntijoita, joille soittaa tarvittaessa”, Lankinen kertoo verkostoitumisestaan muiden osallistujien kanssa.

Kuva: Elina Lankinen
Oman yritystoiminnan pilotoimista näyttötyönä
Koulutukseen liittyvät projektit eli näytöt olivat konkreettisia ja suoraan sidoksissa hänen nykyiseen työhönsä. Hän suunnitteli ja toteutti apteekin myymälätilojen uudistuksia, esillepanoja ja mainosmateriaaleja. Hän kehitti asiakaskokemusta muun muassa lasten leikkipisteellä ja asioinnin intimiteettisuojaa parantamalla.
”Me tehdään mainosmateriaalit pitkälti omin voimin, ja olen tietoisesti yrittänyt yhtenäistää apteekin visuaalista ilmettä. Olen tehnyt itse mainoksia someen, lehtiin ja jopa tienvarsimainoksia”, Lankinen kertoo.
Lankisen projektit ovat ulottuneet myös oman työympäristön ulkopuolelle, jotka liittyivät vahvasti hänen visuaalisen yritystoimintansa pilotoimiseen. Hän toteutti etänä auditointeja, joissa apteekit lähettivät hänelle kuvia tiloistaan. Lankinen laati heille kehitysehdotukset ja visuaaliset ohjeistukset asiakaspolun kehittämisen tueksi.
Yllättävä urahyppy apteekkariksi opintojen aikana
Koulutuksen aikana Lankisen urasuunnitelmiin tuli suuria muutoksia. ”Palaset vaan loksahtivat kohdalleen”, hän kertoo, viitaten avautuneeseen mahdollisuuteen ryhtyä apteekkariksi, eli oman apteekin johtajaksi ja yrittäjäksi. ”Se tuli kivana yllätyksenä. Olin kyllä hakenut apteekkeja, mutta en ajatellut pitkäaikaisen haaveeni toteutuvan niinkin nopeasti kuin se nyt toteutui”, Lankinen kertoo.
Tulevaisuudessa Lankinen ei sulje pois mahdollisuutta palata jollain tasolla alkuperäisen unelmansa pariin. ”Oppien jakaminen muille on edelleen haaveena”, hän toteaa, mutta keskittyy tällä hetkellä täysipäiväisesti oman apteekkinsa kokonaisvaltaiseen johtamiseen ja kehittämiseen.
Lankisen tarina on esimerkki siitä, miten vahva ammatillinen osaaminen voi saada uusia ulottuvuuksia, kun omaa intohimoa uskaltaa seurata. Visuaalinen silmä ja luovuus voivat tuoda merkittävää lisäarvoa myös perinteiselle ja tarkasti säädellylle lääke- ja apteekkialalle.
Löydä sinulle sopiva koulutus
Perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot liiketoiminnan osaajille, kehittäjille ja johtajille